Octa+ trekt kosten voor eigenaars zonnepanelen met analoge meter op

Dinsdag 04 oktober 2022
Octa+ trekt kosten voor eigenaars zonnepanelen met analoge meter op

Octa+ voerde enkele maanden geleden als eerste energieleverancier een vergoeding in voor eigenaars van zonnepanelen met een terugdraaiende teller. Die taks is sinds 1 oktober verdubbeld en kost de prosument met een doorsnee installatie nu in totaal ruim 42 euro per maand of meer dan 500 euro op jaarbasis.

Als verklaring voor die extra vergoeding verwees Octa+ eerder naar de gestegen kosten die leveranciers moeten betalen aan de beheerder van het hoogspanningsnet, Elia, voor het herstel van het evenwicht op het elektriciteitsnet.

Hoeveel bedragen de extra kosten?

Octa+ rekent de extra kosten aan op basis van het vermogen van de omvormer van de zonnepaneleninstallatie. Dat vormt ook het uitgangspunt voor de berekening van het prosumententarief door de netbeheerder.

Sinds 1 oktober bedraagt het forfait 10,60 euro per kVA vermogen van de omvormer. Bij een doorsnee installatie met een omvormer van 4 kVA komt dat neer op 42,40 euro per maand of 508,80 euro per jaar. Daarnaast geldt uiteraard ook nog het prosumententarief, dat elke zonnepaneleneigenaar met een terugdraaiende teller moet betalen.

Voeren nog andere leveranciers zo’n taks in?

Mega introduceerde in augustus een gelijkaardige vergoeding, die zelfs nog hoger oploopt dan het tarief van Octa+. De andere energieleveranciers rekenen – al dan niet voorlopig – geen extra kosten aan voor eigenaars van zonnepanelen en een analoge meter.

Wat kan je als klant ondernemen?

Mogelijk loont het om over te stappen naar een energieleverancier die zo’n vergoeding niet aanrekent. Wie een digitale meter laat plaatsen, vermijdt eveneens die bijkomende kosten. Al verlies je dan wel het systeem van de terugdraaiende teller, waardoor je aan het einde van de rit mogelijk meer zult betalen.

Hoe verklaart Octa+ de verdubbeling?

“Het is in de eerste plaats belangrijk om te weten dat wij met deze forfait geen extra winst willen maken”, zegt Vincent Declerck van Octa+. Onze leverancier heeft zijn prijzen verhoogd, dus we kunnen niet anders dan het ook door te rekenen aan de klanten met een terugdraaiende teller.”

Declerck heeft het hier over de zogenaamde ‘onevenwichtstarieven’. Tarieven die de energieleveranciers moeten betalen aan Elia, de beheerder van het hoogspanningsnet, om het onevenwicht op het net te herstellen. Dat onevenwicht ontstaat omdat eigenaars van zonnepanelen soms overtollige zonne-energie op het net steken, en anderzijds energie afnemen van het net wanneer de zon niet schijnt. Die tarieven zijn de afgelopen maanden sterk gestegen door de hogere energieprijzen. 

Waarom rekenen andere leveranciers die niet door?

“Hierbij is het belangrijk om het onderscheid te maken tussen energieleveranciers en producenten. Wij zijn net zoals onze concurrent Mega leveranciers. Wij betalen onze eigen leveranciers en moeten daar nog winst op maken. Producenten zoals Engie of Luminus kunnen zelf hun eigen energie maken. Ze maken al winst vanaf de productie. Ze kunnen het zich dus veroorloven om wat verlies bij de klanten met een terugdraaiende teller te maken.”

Kunnen klanten van leverancier veranderen?

“Het staat onze klanten vrij om van leverancier te veranderen. Wij brengen trouwens iedere klant op de hoogte als hen een taks wordt aangerekend. Dus zowel bij klanten met een hernieuwing van het contract als bij nieuwe klanten. In het verleden deden we dat niet bewust, en dat was een fout.”

artikel